Sejak beberapa hari lepas, tular di media sosial berkenaan sejumlah permohonan kredit eMADANI RM100 yang ditolak oleh penyedia perkhidmatan e-dompet terpilih.
Secara automatik, mereka gagal menebus bantuan kredit tersebut kerana dikategorikan sebagai tidak cukup kriteria. Oleh disebabkan ramai menghadapi masalah yang sama, kerajaan baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa anda kini boleh sudah boleh buat rayuan eMADANI ini.
Berikut merupakan tatacara untuk membuat rayuan eMADANI RM100 ini bagi setiap perkhidmatan e-dompet yang terpilih.
Artikel berkaitan :
- Punca Ramai Tak Dapat Tebus eMadani RM100, Ini Sebabnya!
- e-Wallet RM300 : Cara Permohonan & Syarat Kelayakan
Cara Membuat Rayuan Permohonan eMadani RM100 Tidak Lulus
Permohonan boleh ditolak jika butiran yang didaftarkan seperti nama dan IC anda dimasukkan dengan tidak betul atau jika anda tidak memenuhi keperluan sebagai warganegara, usia, dan pendapatan. Sesetengah individu mendakwa ditolak kerana tiada rekod pelaporan cukai LHDN untuk tahun 2022.
Rayuan menerusi aplikasi Setel
Jika anda menggunakan Setel untuk menebus kredit eWallet RM100 dan permohonan ditolak, anda digalakkan untuk mengemukakan pertikaian ke [email protected].
Menurut Setel, jika permohonan gagal disebabkan oleh pengenalan yang tidak sah, anda mungkin perlu menghantar maklumat tambahan untuk pengesahan semasa proses pertikaian.
Rayuan menerusi aplikasi Shopee
Menurut Shopee, jika anda yakin bahawa anda telah memenuhi kriteria, anda boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan mereka untuk membuat pertikaian.
Pilih eMadani Claimants sebagai jenis pengguna anda, pilih “eMadani Unable to claim” dan isi butiran peribadi. Anda boleh melampirkan tangkapan skrin sebagai gambar sokongan.
Rayuan menerusi aplikasi TnG
Jika anda menebus kredit eMadani RM100 melalui Touch ‘n Go eWallet, anda boleh membuat rayuan jika permohonan anda ditolak. Lakukannya dengan mengemukakan permintaan, dan kemudian pilih “eMADANI” dan “Claim Rejected” sebagai jenis sokongan yang anda cari.
Anda juga boleh menyediakan lebih banyak butiran mengenai penolakan permohonan eMADANI dan melampirkan tangkapan skrin sebagai dokumen sokongan.
Rayuan menerusi MAE
Di Maybank, FAQ eMadani-nya secara asasnya adalah salinan dokumen MOF. Dinyatakan bahawa terdapat proses rayuan di mana anda boleh menghubungi penyedia perkhidmatan eWallet yang anda telah hantar tuntutan anda untuk bantuan lanjut.
Menurut terma dan syarat eMADANI Maybank, untuk membuat rayuan yang berkaitan dengan operasi eMADANI, MAE oleh Maybank2u dan/atau fungsi Scan & Pay, anda boleh menghubungi Maybank Group Customer Care di 1300-88-6688 atau menulis kepada mereka di [email protected].
Khairul is the insightful author behind www.mingguankerja.my, offering in-depth coverage of job vacancies and pressing current issues in Malaysia. With a keen eye for detail and a passion for keeping readers well-informed, Khairul is a trusted source for employment opportunities and local affairs.”