Permohonan Lanjutan Moratorium Bersasar 3 Bulan Beserta Syarat Permohonan

Kongsikan Artikel Ini

Permohonan%2BMoratorium%2BPinjaman%2B3%2BBulan

Permohonan Lanjutan Moratorium Bersasar

Lanjutan Moratorium bersasar telah dipanjangkan oleh Bank Negara yang bertujuan untuk membantu anda yang terbeban dengan bayaran hutang bulanan sama ada anda peniaga atau pekerja. 

Mesti anda tertanya-tanya apa yang dimaksudkan dengan lanjutan moratorium bersasar? 



Apa Itu Lanjutan Moratorium?

Untuk makluman anda, moratorium adalah penangguhan rasmi bayaran ansuran bulanan daripada pembayar kepada pihak bank tanpa caj penalti atau denda. Untuk membantu meringankan beban kewangan rakyat Malaysia, kerajaan dan Bank Negara telah memperkenalkan moratorium COVID-19 pada 1 April 2020 selama 6 bulan, yang asalnya dijangka berakhir pada 30 September 2020.

Selain itu, bank Negara Malaysia telah mengeluarkan maklumat lanjut mengenai moratorium bersasar dan fleksibiliti pembayaran balik kepada pihak bank bagi individu dan peminjam lain termasuk Perniagaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang terkesan dengan penularan wabak COVID-19.

124358297 935088487021886 4477479851986424133 o%2B%25281%2529

Tambahan pula pada 29 Julai 2020, kerajaan telah bersetuju untuk melakasanakan lanjutan moratorium selama 3 bulan (sehingga Disember 2020) dan bantuan bank bersasar yang khusus untuk rakyat yang hilang pekerjaan dan masih belum mendapat pekerjaan baharu.

Ini selaras dengan pengumuman yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 29 Julai yang lalu yang menyatakan kerajaan bersetuju untuk melanjutkan moratorium dan bank bersasar kepada individu dan peminjam lain yang layak.

Bagaimana membuat permohonan?


Permohonan Lanjutan Moratorium Bersasar 

Berikut kami kongsikan dengan anda syarat-syarat kelayakan dan cara permohonan lanjutan moratorium ini:

SIAPA YANG LAYAK BUAT PERMOHONAN?



4 kategori yang layak membuat permohonan adalah seperti berikut

1. Individu yang hilang pekerjaan pada tahun 2020, dan masih belum mendapat pekerjaan baharu.
  • Moratorium lanjutan bagi tempoh 3 bulan
  • Institusi boleh melanjutkan tempoh moratorium bersasar bagi mereka yang masih belum mendapat pekerjaan
2. Individu yang tidak hilang pekerjaan tetapi gaji terjejas atau berkurangan akibat Covid-19.
  • Pengurangan ansuran pinjaman yang selaras dengan pengurangan gaji, bergantung kepada jenis pembiayaan
  • Selama tempoh sekurang-kurangnya 6 bulan
  • Pemberian flesibiliti boleh dilanjutkan pada akhir tempoh tersebut, tertakluk kepada gaji peminjam
3. Sewa Beli

Peminjam yang terjejas akan ditawarkan jadual ansuran pembayaran yang selaras dengan Akta Sewa Beli 1967

4. Pinjaman Lain

Individu dan semua peminjam PKS yang terjejas diberi fleksibiliti berdasarkan keadaan spesifik setiap peminjam termasuk yang seperti dibawah
  • Membayar faedah sahaja dalam tempoh tertentu
  • Memanjangkan tempoh keseluruhan pinjaman bagi mengurangkan ansuran bulanan
  • Memberikan fleksibiliti lain sehingga kedudukan peminjam lebih stabil
Maklumat Tambahan:

Untuk makluman, lanjutan ini tidak akan menjejaskan laporan kredit CCRIS peminjam.

CARA PERMOHONAN LANJUTAN MORATORIUM

Mereka yang ingin membuat permohonan lanjutan moratorium dan fleksibiliti bayaran balik pinjaman boleh ikuti cara-cara yang disediakan di bawah:




Peminjam boleh mula menghubungi bank atau AKPK mulai 7 Ogos 2020.
  1. Hubungi pihak bank yang terlibat.
  2. Menerusi panggilan tersebut, peminjam perlu memohon untuk melaksanakan moratorium bersasar atau fleksibliti pembayaran balik.
  3. Pihak bank akan menyatakan jadual dan terma pembayaran balik yang baharu.
  4. Pihak peminjam perlu memahami dan jika berpuas hati, pihak peminjam boleh menyatakan persetujuan.
  5. Jika pelan yang ditawarkan tidak dipersetujui, terdapat dua langkah lain yang boleh dilakukan iaitu:
Maklumat Tambahan: 

– Peminjam boleh menghubungi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).
– Bagi PKS, peminjam boleh memohon bantuan di bawah Skim Penyelesaian Pinjaman Kecil.
NOMBOR TELEFON BANK

  1. Bank Simpanan Nasional: 1300-88-1900
  2. Maybank: 1-300-88-6688
  3. CIMB Bank: 03-62047788
  4. Bank Islam: 03-26900900
  5. Bank Rakyat: 1-300-80-5454
  6. Bank Muamalat: 1-300-88-8787
  7. Agro Bank: 1-300-88-2476
  8. AmBank: 03-21788888
  9. Affin Bank: 03-82302222
  10. Hong Leong Bank: 03-76268899
  11. Public Bank: 1-800-22-5555
  12. RHB Bank: 03-9206 8118
  13. HSBC Amanah: 1-300-88-2626
  14. MBSB Bank: 03-20963000
  15. Alliance Bank: 03-55169988
  16. OCBC Bank: 03-83149310
  17. Standard Chartered Bank: 1-300-88-8888
  18. SME Bank: 03-26037700
  19. Bank Pembangunan Malaysia Berhad: 03-26113888

Semoga penulisan ini dapat membantu anda berkaitan dengan informasi lanjutan moratorium bersasar sehingga akhir tahun. 

Kongsikan Artikel Ini